Zarządzanie łańcuchami dostaw
Zarządzanie łańcuchami dostaw
Istniejące od dawien dawna różnorodne formy współdziałania podmiotów na rynku miały na celu dostarczanie klientom towarów i usług w wyniku zwykłych, pojedynczych transakcji wymiany. Z czasem dostrzeżono potencjał wynikający z podejścia integracyjnego, w ramach którego łączono podmioty i procesy zachodzące zarówno wewnętrznie w ich strukturach, jak i zewnętrznie pomiędzy nimi. Współczesne przedsiębiorstwa funkcjonujące na rynku tworzą sieci gospodarcze, w których powstają mniej lub bardziej trwałe wertykalne (pionowe) powiązania, czyli łańcuchy dostaw.
W skrypcie, składającym się z ośmiu rozdziałów, przedstawiono podstawowe zagadnienia związane z łańcuchami dostaw, ich konfigurowaniem i zarządzaniem nimi. W trzecim rozdziale omówiono główne rodzaje strategii łańcuchów dostaw wynikające ze strategii korporacyjnych i poszczególnych strategii funkcjonalnych. Odrębny rozdział poświęcono istotnym kwestiom związanym ze współpracą w ramach łańcuchów i konieczności działań integracyjnych. W trzech dalszych rozdziałach ukazano współczesne oblicze łańcuchów dostaw, które powinny być zrównoważone, inteligentne i odporne na zagrożenia. W ostatnim rozdziale zawarto krótką charakterystykę branżowych łańcuchów dostaw, których struktura i działania są dostosowane do specyfiki produktu i klienta.
Każdy rozdział kończy się listą dziesięciu zagadnień problemowych do samodzielnego rozważenia.