Badanie akceptacji narzędzia ChatGPT w nauczaniu programowania
Badanie akceptacji narzędzia ChatGPT w nauczaniu programowania
Cele monografii Sławomira Radomskiego pt. „Badanie akceptacji narzędzia ChatGPT w nauczania programowania” obejmują przedstawienie najważniejszych modeli akceptacji wykorzystywanych w badaniach technologii, przybliżenie wpływu sztucznej inteligencji na edukację, wybór najbardziej optymalnego modelu do badań akceptacji oprogramowania wykorzystywanego w edukacji, a także prezentację wyników badań akceptacji użytkowników sztucznej inteligencji w postaci ChatGPT w edukacji programistycznej. Założeniami badania opisanego w niniejszej pracy, przeprowadzonego w celu zwiększenia akceptacji i wykorzystania sztucznej inteligencji wśród studentów szkół wyższych, były ocena przydatności (możliwości) zastosowania zmodyfikowanego modelu badania akceptacji sztucznej inteligencji w edukacji programistycznej oraz identyfikacja czynników wpływających na tę akceptację. W badaniu podkreślono znaczenie cech demograficznych badanej grupy, a także cech niezależnych, takich jak oczekiwana użyteczność, oczekiwany wysiłek, wpływ społeczny, innowacyjność i potrzeby psychologiczne. Instytucje edukacyjne (szkoły i uczelnie wyższe) powinny uwzględnić wskazane czynniki przy wdrażaniu środków promujących akceptację i wykorzystanie sztucznej inteligencji.