Podstawy projektowania linii wałów staków
Podstawy projektowania linii wałów staków
W skrypcie pt. „Podstawy projektowania linii wałów statków” dokonano charakterystyki elementów wchodzących w skład linii wałów oraz zaprezentowano metody obliczeniowe. Książka jest przeznaczona dla studentów uczelni morskich. Przedstawiono w niej ogólną charakterystykę układu przenoszenia napędu jednostek pływających. Opisano budowę, przeznaczenie i zasadę działania układu napędowego, opatrzonego szeregiem przykładowych rozwiązań konstrukcyjnych. Zaprezentowano obliczanie wału śrubowego, pośredniego
i oporowego zgodnie z obowiązującymi przepisami PRS. Dokonano przeglądu łożysk linii wałów. Przedstawiono budowę i zasadę działania łożysk oporowych i nośnych, ślizgowych i tocznych, znajdujących się na statkach. Opisano przeznaczenie, budowę i rolę pochwy wału śrubowego łącznie z elementami składowymi. Przedstawiono różne rozwiązania konstrukcyjne dławnic z uwzględnieniem budowy i zasady działania. Ponadto zaprezentowano rozwiązania konstrukcyjne połączeń wału śrubowego z piastą śruby napędowej o stałym i zmiennym skoku. Podano przykładowy algorytm obliczania jednego z elementów układu napędowego, jakim jest wspornik wału śrubowego.
Na zakończenie zaprezentowano przykład obliczeniowy linii wałów jednostki o wyporności 3000 DWT.